Lektietid og faglig fordybelse

Fra skoleåret 2015 - 2016 er der obligatorisk lektietid for alle skolens elever, som en del af folkeskolereformen.

Al lektietid læses på årgangen i årgangens lokaler – og det tilstræbes at en af klassens primære lærere, der har lektietiden sammen med klassen.

I indskolingen har man 2 timer ugentligt

På mellemtrinnet har man 3 timer ugentligt.

I udskolingen har man 2 timer ugentligt.

Sammen med den øvrige undervisning skal lektietid sigte mod at opfylde folkeskolens formål, fælles forenklede mål i fagene og styrke undervisningsdifferentieringen. Lektietid er led i den understøttende undervisning, og den skal tage udgangspunkt i årsplanlægningen for fagene og læringsmålene for eleven, gruppen og klassen.

Hensigten er

• At bidrage til at hæve elevernes faglige niveau
  • At sikre at eleverne får tilstrækkelig udbytte af undervisningen
  • At tilbyde eleverne faglig træning, faglige udfordringer og turboforløb tilpas-set deres niveau og behov, således at både faglig stærke og faglig svage elever tilgodeses.
  • At give eleverne mulighed for faglig fordybelse
  • At vænne eleverne til at arbejde på egen hånd og ansvarliggøre dem i forhold til deres læring

Det betyder

• At tiden til lektietid afvikles, så eleverne kan arbejde med og få hjælp til:
  • forforståelse og forberedelse af den kommende undervisning
  • opgaver der skal gennemføres og færdiggøres i forlængelse af undervisningen i fagene
  • fordybelse i stoffet gennem træning
  • faglige udfordringer der ligger ud over den almindelige undervisning
  • At tiden til lektietid placeres i årgangsteamet, så den kan udnyttes mest effektivt

Lektie udenfor skoletiden

Der kan blive givet lektier for udenfor skoletiden. Lektierne vil være træning i noget kendt, og være noget man kan lave uden støtte fra lærer eller forældre.

Godkendt i skolebestyrelsen den 17. november 2015