Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Forældresamarbejde og kommunikation

Blågård Skole er en dejlig mangfoldig skole, med mange forskellige børn og familier. Vi har plads til alle og arbejder for at skabe nogle positive inkluderende fællesskaber, hvor alle kan opleve deltagelsesmulighed.

På Blågård Skole ønsker vi et godt forældresamarbejde omkring børnenes skolegang - hele deres skoletid igennem. Familierne har vidt forskellige ønsker, behov og forventninger i forhold til det gode forældresamarbejde. 

For os er det vigtigt, at vi er i gensidige respektfulde og anerkendende dialoger, hvor der er plads til flere perspektiver. Vi værdsætter, at mødes med forældre og tale om det der rør sig - både i dagligdagen, til skole-hjem-samtaler, forældremøder og sociale arrangementer. 

 

Når vi oplever forandringer, udfordringer eller konflikter, ønsker vi at informere og gå i dialog så hurtigt som muligt, så vi sammen kan være nysgerrige på hinandens oplevelser. Vi rækker ud til forældre, når vi har behov for at høre mere om deres opfattelser, tanker og følelser - ligesom vi forventer, at de tager kontakt til os, når de kan mærke, at noget undrer eller bekymrer - eller de blot har brug for at vende noget med os. 

Det er altid en god idé, at tage kontakt til barnets lærere eller pædagoger før forældre tager kontakt til ledelsen, hvis der er noget de har brug for at drøfte eller fortælle os. Det er lærerne og pædagogerne der kender børnene bedst. Som regel vil de kontakte forældre telefonisk eller invitere dem til et møde. Forældre kan også kontakte ledelsen, hvis dialogen med lærere eller pædagoger ikke har været tilstrækkelig og de har brug for yderligere dialog.

 

Pas på hinanden på Aula
Vi anvender Aula som kommunikationsplatform og gør os mange tanker om, hvordan vi kan anvende Aula bedst. Aula kan minde om sociale medier i sin opbygning, men bør ikke anvendes på samme måde.

Aula giver forældre mulighed for at kommunikere til mange på én gang i 'Aulatråde'. Vores klare holdning er, at Aula kun i meget begrænset omfang bør anvendes på denne måde af forældre og udelukkende til kommunikation af koordinerende karakter såsom invitationer til fødselsdage.

Vi vil gerne bede forældre om at undlade at skrive til flere forældre på Aula, når der er noget de er frustrerede over, eller som går dem på, da det oftest er meget sårbart og konfliktoptrappende. 

Vi anmoder om at forældre:

- Undlader at løfte konflikter mellem børn gennem Aulatråde med forældre til flere børn

- Undlader at skrive negativt om andre børn eller deres handlinger i Aulatråde

- Undlader at oprette Aulatråde med andre forældre og ledelsen om det de er utilfredse med


Vi forsøger altid at løse tingene bedst muligt i vores kontekst, og at være i dialog med forældre på en god måde. Det ønsker vi også, at forældre er med hinanden, når de er i det vi kalder hjem-hjem-samarbejde. Vi forstår, at det kan være følelsesladet og frustrerende, hvis ens barn har været i en konflikt, men husk at alle børn gør det bedste de kan og at de er i en læreproces - både socialt og fagligt. 

Vi oplever generelt en god kommunikation på Aula, hvor der bliver talt pænt til og om hinanden, men opstår der alligevel Aulatråde af modsat karakter, anbefaler vi at forældre siger fra ved at forlade tråden.

Vi læner os generelt op ad Dialogguiden til håndtering af konflikter fra Børne- og Ungdomsforvaltningen og anbefaler at forældre gør det samme. Dialogguiden er udarbejdet til dagtilbud, og kan læses ved at udskifte 'institutionen' med skolen.

Dokumenter mediebibliotek