På Blågård Skole arbejdes der med opstilling af læringsmål og vurdering af status for elevens udvikling i forhold til de opstillede læringsmål.
Dette arbejde kobles tæt sammen med Fælles Mål, så der er fokus på, hvad eleverne skal lære i stedet for, hvad eleverne skal lave.
Hensigten er:
- at det er tydeligt for eleverne hvad de skal lære i alle fag
- at det er tydeligt for eleverne hvad de skal lære i den næste periode
- at eleverne selv bidrager i processen med udarbejdelse af læringsmål
- at eleverne involveres i evalueringen af deres egen læring for at understøtte deres motivation
- at der arbejdes med individuelle læringsmål for alle elevernes læringsudbytte
- at eleverne på sigt i samarbejde med læreren sætter mål for hver periode
- at læringen er synlig og eleven ved hvor de er i deres læring, og hvor de skal hen og hvad næste trin i deres læring er
- at forældrene inddrages i barnets arbejde med læringsmål
Det betyder:
- at læringsmålene er klare, tydelige og synlige for eleverne, så de kan sætte sig ind i og forstå målet
- at opstillingen af tydelige læringsmål giver eleverne mulighed for at tage medansvar for deres egen læring
- at alle eleverne får løbende feed up, feed back og feed forward på deres indsatser og resultater
Feed up: | hvor skal jeg hen? |
Feed back: | hvor er jeg i læreprocessen? |
Feed forward: | hvad er næste skridt? |
- at alle læringsaktiviteter evalueres, og at evaluering bruges i det videre arbejde med elevernes læring
- at forældrene inddrages ved at følge elevernes mål
- at forældrene involveres gennem familievenlige aktiviteter
- at skolen er ansvarlig for at orientere forældrene om elevens læringsmål i en form så alle forældre kan være aktive medspillere i deres barns læring
Godkendt i skolebestyrelsen den 2. december 2014