Skole-hjem-samtaler

Forældrene skal have besked om datoerne for skole-hjem-samtaler senest 3 uger før og om den endelige tid til samtale senest 1 uge inden denne finder sted.

Indhold og hovedfokus

Elevplanen danner udgangspunkt for samtalen. Elevplanen er elektronisk tilgængelig til skole-hjem-samtalen, f.eks. på bærbar pc, Ipad eller Activeboard.

Dokumentation for evaluering, f.eks. opgaver skal medbringes til samtalen og danne konkret udgangspunkt for samtalen.

Fokus til alle skole-hjem-samtaler

Det er vigtigt, at eleven deltager i skole-hjem-samtalerne. Eleverne deltager som udgangspunkt i samtaler med mindre andet er aftalt. Både lærerne og forældre kan hjælpe eleven i samtalen om hvad der er svært og hvad der er godt ud fra elevsamtalen og samtaler hjemme. Det er vigtigt, at eleven inddrages i samtalen.

Der tales om hvilke elementer fra klassens årsplan, der kan indeholde udfordringer og kræve særlig støtte/opmærksomhed fra læreres og forældres side.

Samtalen har fokus på elevens potentialer og styrkeområder eller det inden for fagområdet, som i særlig grad kan bringe eleven videre i sin faglige udvikling. Dette noteres under samtalen i elevplanen.

Det undersøges og afklares under samtalen, hvordan forældrenes kompetencer og erfaringer kan bidrage til elevens læring, så forældrene kan medvirke til, at eleven når sine læringsmål for næste periode. De aftaler, der laves på baggrund af denne undersøgelse og afklaring, skal være konkrete og noteres under samtalen i elevplanen.

Særligt for forårets samtale

Ved samtalen i slutningen af skoleåret lægges fokus på en evaluering af hvorvidt de læringsmål, der blev sat ved skoleårets start er opnået. Evalueringen bygger på dokumentation1 for, hvor langt eleven er i forhold til fælles faglige mål. Der evalueres endvidere på, hvordan eleven har brugt sit udviklingspotentiale og på de aftaler, der blev lavet om forældrenes konkrete bidrag til elevens læring.

1 dette kan fx være logbøger, afleveringsopgaver, evaluering af deltagelse i timerne samt tidligere elevplaner samt hvad der evt. måtte være kommet frem i elevsamtalen.

Særligt for første samtale i 0. klasse

Den første samtale i børnehaveklassen er en introsamtale, der danner basis for det videre samarbejde omkring eleven og udarbejdelsen af elevplanen påbegyndes. 2

Endelige udgave for principper for skole-hjemsamarbejdet på Blågård Skole – udarbejdet af principudvalget 1. kvartal 2013.

Inden samtalen udfylder forældrene evt. oplysningspapirer og medbringer disse.

Introsamtale

Forældre og børnehaveklasseledere taler om, hvilke kompetencer, eleven besidder både socialt og fagligt og børnehaveklasselederne fortæller om deres oplevelse af skolestarten for eleven.

Det undersøges gennem samtalen hvilke ressourcer, familien har, der kan bruges i forhold til elevens læring og klassens sociale liv.

På mødet nedskriver børnehaveklasselederne oplysningerne, der senere danner grundlag for den første elevplan og det videre samarbejde mellem skole og hjem. Såfremt der under samtalen aftales særlige læringsmål for eleven, skrives disse også ned.

Yderligere indhold for 7.- 9. klasse

I 7. klasse tales om elevens drømme for fremtiden og hvordan de kan realiseres.

I 8. tages der udgangspunkt i uddannelsesparathedsvurderingen, som er et løbende dokument. I 9. klasse inddrages ’uddannelse’ ved hjælp af uddannelsesplanen, således at elevens valg til efter 9. klasse træffes ud fra et realistisk og velovervejet grundlag.

For 8. og 9. klasse sikres det, at de fremadrettede tiltag og læringsmål støtter uddannelsesplanen, og det undersøges i samtalen, om forældrene har fået relevante oplysninger om uddannelsesmuligheder, og det aftales, hvordan det kan opfyldes.