Dispensation til at nedskalere tiden til understøttende undervisning

Princip for at søge dispensation til at nedskalere tiden til understøttende undervisning og samtidig øge tiden til undervisningstimer i fagene med yderligere personale i klassen

Hensigten er

• At understøtte den faglige fordybelse i dansk og matematik
  • Understøtte arbejde med individuelle læringsmål og evaluering
  • At give mulighed for målrettet indsats i forhold til enkelt elever
  • At give mulighed for individuelle hensyn til elever, der har brug for særlige udfordringer
  • At skoledagen ikke forlænges yderligere på grund af læsespor

Det betyder

• At antal af personale øges i fagundervisningen i dansk og matematik
  • At de konverterede timer understøttende undervisning, varetages af enten lærere eller pædagoger i forhold til kompetence og behov

Rammen

Ved klasser med 28 elever eller mere søges om nedskalering af understøttende undervisning i op til 4 lektioner, såfremt større grupper af elever modtager supplerende undervisning efter normal skoletid.

Begrundelse

Blågård Skole tilbyder supplerende undervisning til elever på mellemtrinet og i udskolingen, der har behov for det og det giver derfor mening at konvertere den understøttende undervisning til fagene.

Godkendt i skolebestyrelsen den 3. april 2014

Princip for nedskalering på mellemtrin-net og udskolingen

Hensigten er:

• At understøtte den faglige fordybelse i dansk og matematik
  • At understøtte arbejdet med individuelle læringsmål og evaluering
  • At give mulighed for målrettet indsats i forhold til enkelt elever
  • At give mulighed for individuelle hensyn til elever, der har brug for sær-lige udfordringer
  • At give mulighed for differentieret undervisning med inddragelse af bevægelse

Det betyder:

• At antallet af undervisere øges i fagundervisningen i dansk og matematik i det antal lektioner, som der nedskaleres i den pågældende klasse.
  • At de konverterede timer understøttende undervisning og faglig fordybelse, varetages af lærere eller pædagoger i forhold til kompetence og behov.

Rammen:

• På mellemtrinnet nedskaleres med 2 lektioner understøttende undervisning ugentlig pr. klasse.
  • I udskolingen nedskaleres op til 4 lektioner understøttende undervisning/faglig fordybelse ugentligt pr. klasse

Begrundelse:

Blågård Skole tilbyder supplerende undervisning til elever på mellemtrinet og i udskolingen, der har behov for det. Det giver derfor mening at konvertere den understøttende undervisning og faglige fordybelse til fagene.

Godkendt i skolebestyrelsen den 15. marts 2018