Motion og bevægelse

Motion og bevægelse skal på alle klassetrin indgå i et omfang, der i gennemsnit svarer til 45 minutter dagligt. Motion og bevægelse skal foregå i den understøttende undervisning eller som en integreret del af fagundervisningen.

Hensigten er:

• At medvirke til at fremme sundhed hos børn og unge samt understøtte motivation og læring i skolens fag.
  • At fysisk aktivitet øger koncentrationen i en længere skoledag.
  • At bevægelse kan indgå i den understøttende undervisning.

Det betyder:

• At bevægelse kan indgå i den understøttende undervisning.
  • At bevægelse i den fagopdelte undervisning, kan integreres med henblik på at understøtte elevernes faglige læring og træning.
  • At bevægelse kan være korte sekvenser af bevægelsesaktiviteter, såkaldte brain breaks, hvor eleverne er fysisk aktive og får pulsen op midt i timerne eller i pauserne. Det kan også ske ved større og kontinuerlige aktiviteter, for eksempel i samarbejde med foreningsliv som idrætsforeninger, kulturforeninger mv.
  • At motion og bevægelse kan foregå både i klasseværelset, fællesarealer, parkerne, byrummet eller idrætsalene.
  • At idrætsfaget bliver et prøvefag for elever på 9. klassetrin for at styrke fagets status og øge elevernes faglige udbytte af undervisningen.

Godkendt af skolebestyrelsen den 2. december 2014